АНТИКОР — национальный антикоррупционный портал

Державне фінансування політичних партій: "Впровадити не можна заборонити"?

Державне фінансування політичних партій: "Впровадити не можна заборонити"?
Державне фінансування політичних партій: "Впровадити не можна заборонити"?

Політична корупція в Україні продовжує існувати навіть після Революції Гідності. Одним з її проявів є тіньове фінансування політичних партій, які отримують кошти для свого функціонування від олігархів та великого бізнесу.

Льовочкін, Ахмєтов, Фірташ, Коломойський – це не повний перелік людей, які через тіньові схеми фінансують політичні партії, отримуючи за це прохідні місця в списках для своїх представників та можливість долучитися до корупційних схем з "дерибану" бюджету та ресурсів держави.

У свою чергу, партійні функціонери пояснюють це тим, що вимушені брати кошти в олігархів та бізнесу, оскільки утримання політичної партії становить у середньому від 2 до 5 мільйонів доларів кожного місяця. За їхніми словами, вони просто не мають можливості отримати ці кошти в інший спосіб.

Саме тому чи не єдиним механізмом позбутися такого явища як політична корупція, забезпечивши прозорість і підзвітність рішень політичних партій, є впровадження системи їх державного фінансування.

У більшості європейських державах та країнах Північної Америки існують різні моделі, за яких функціонування політичних партій частково покривається державою.

В Україні громадські активісти та експертні середовища давно піднімають питання, щодо механізмів впровадження цієї моделі в Україні. Ними навіть був розроблений та зареєстрований у парламенті законопроект №4846 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення прозорості фінансування політичних партій в Україні та передвиборної агітації".

Незважаючи на те що співавторами законопроекту виступили представники та лідери фактично всіх парламентських фракцій – Сергій Соболєв, Віталій Кличко, Олег Тягнибок, Анатолій Гриценко, Юрій Стець, Андрій Шевченко, – парламентарі на його підтримку змогли зібрати менш ніж 160 голосів.

Одним з аргументів парламентарів, які не голосують цей законопроект, є те, що суспільство не підтримує ідею державного фінансування політичних партій.

Однак, стверджуючи цю тезу як доконаний факт, політики не запитали в суспільства думку із цього приводу.

Для отримання відповіді на це питання Центром політичних студій та аналітики влітку вперше в Україні було проведено Всеукраїнське експертне опитування** "Визначення алгоритму запровадження системи державного фінансування політичних партій і виборчих кампаній." Загалом в опитуванні взяли участь 401 експерт з усіх регіонів України. Експертами виступили регіональні представники партійно-політичного й громадського сектору, а також політологічних та журналістських кіл України.

Метою дослідження було з’ясувати оцінки експертами різних регіонів України ідеї та алгоритму запровадження державної фінансово-матеріальної підтримки партій і виборчих кампаній. Досягнення зазначеної мети реалізувалося в контексті формування відповідей на 6 запитань.

1. На яку діяльність має спрямовуватися державна фінансова підтримка партій?

Відповідно до результатів дослідження, найбільше експертів – 30,1% – вважають, що державне фінансування має виділятися й на статутну, і на виборчу діяльність партій. Трохи менше, 25,7% респондентів, вважають, що компенсації мають бути спрямовані лише на виборчу діяльність; 24,6% – лише на статутну діяльність.

 

2. Види фінансування партій і виборчих кампаній, які має включати в себе відновлена система державної підтримки політичних партій?

Позиція експертів на це питання фактично розділилась порівну – 33,5% підтримали ідею одночасного прямого й не прямого державного фінансування; 31,4% вважають, що це має бути тільки пряме фінансування.

 

3. Які партії мають право на державну фінансово-матеріальну підтримку політичних партій?

Експерти вважають, що на подібну підтримку мають право лише ті партії, які беруть участь у виборчих кампаніях – 17,2%. І лише 11,4%, переважно представники західного регіону, підтримали думку, що цю підтримку повинні мати всі партії.

 

4. Пріоритетні види непрямого державного фінансування партій?

Експерти у своїй більшості підтримали вже існуючі форми непрямої державної підтримки політичних партій. 60,8% вважають, що держава має безкоштовно надавати партіям ефірний час на радіо та телебаченні, а 48% вважають, що такою підтримкою може бути надання права публікації певного об’єму інформації в пресі. Ще 36,7% опитаних сказали, що це може бути надання безкоштовно державних приміщень для зустрічі з виборцями.

 

5. Які першочергові кроки треба зробити для стимулювання реформування в Україні механізму державного фінансування партій і виборчих кампаній?

Відповідаючи на це питання, експерти зійшлися на думці, що перед впровадженням цієї системи в першу чергу необхідно посилити громадський контроль за виконаннями партіями партійного та виборчого законодавства – 54,2%, і лише після цього розпочинати проводити інформаційні чи роз’яснювальні кампанії в суспільстві – 39,5%.

 

6. Форми звітності за використання державної фінансової підтримки партій та виборчих кампаній?

Експерти у своїх відповідях прийшли до висновку, що надання подібної допомоги можливо лише за умови постійного публічного звітування за отриманні кошти. 42,9% вважають, що це мають бути регулярні звіти, а 41,8% думають, що достатньо річних звітів.

 

Результати дослідження, яке провів Центр політичних студій та аналітики, показали, що суспільство готове до впровадження практики державного фінансування політичних партій за умови їх активного партійного життя – участі у виборах – та регулярного звітування перед громадськістю за отримання коштів.

Але, судячи з голосувань у парламенті, самі політики, які представлені у Верховній Раді України 7-го скликання, не готові до зміни нинішньої партійно-олігархічно-кланової системи.

Будемо сподіватися, що новообраний парламент нарешті розпочне реальну боротьбу з політичною корупцією та ухвалить відповідні законопроекти, заклавши таким чином фундамент оновленої політично-партійної системи України.

**Опитування відбувалося в межах проекту "Об’єднуємося заради реформ UNITER", що фінансується Агентством США з Міжнародного Розвитку USAID та виконується Pact, Inc. 

Віктор Таран, Центр політичних студій та аналітики, спеціально для УП


Теги статьи: Выборы

Дата и время 08 сентября 2014 г., 18:20     Просмотры Просмотров: 2309
Комментарии Комментарии: 0

Похожие статьи:

"Удар в челюсть": Рабинович спрогнозировал реакцию "путинской ОПГ" на выборы во Франции
Российского писателя в прямом эфире настиг приступ "бешенства" из-за подруги Путина
В администрации президента есть понимание, что досрочные выборы — это в лучшем случае путь в оппозицию

Судьбу Франции может решить теракт? - Гольц
Выборы во Франции показали, что Европу рано хоронили
"Встреча Путина с Марин Ле Пен в марте 2017 года даже хуже танцев с Януковичем в 2004 году", - российский журналист

Сторонник Путина и России сделал невероятно сенсационное заявление в ходе выборов президента Франции
Штаб кандидата в президенты Франции Макрона отказал в аккредитации российским пропагандистам
Макрон побеждает Ле Пен с громадным отрывом во втором туре выборов президента Франции — опрос

Стали известны окончательные итоги первого тура выборов во Франции
Ле Пен рассказала французам между чем им придется выбирать во втором туре президентской гонки
Отец одиозной Марин Ле Пен заявил, что если его дочь победит на выборах президента, то лучшим другом Франции станет Россия

Комментарии:

comments powered by Disqus
loading...
Загрузка...

Наши опросы

Кто по вашему мнению лучший президент за историю независимой Украины?









Показать результаты опроса
Показать все опросы на сайте