Рейдерство, коррупция в Украине, борьба с коррупцией • Национальный антикоррупционный портал «АНТИКОР»

Старі методи нового уряду

Старі методи нового уряду
Старі методи нового уряду

19 березня уряд анонсує майбутні "покращення" у податковій сфері. Згідно з проектом плану дій "100 днів, 100 кроків уряду", у травні планується скоротити кількість податків та зборів до 8. Яких саме восьми, поки не оголошується.

Також планується цілком та повністю заборонити збирання податків наперед, та налагодити дійсно автоматичне відшкодування ПДВ. Взамін, уряд планує вже у квітні "зрізати" пільги зі сплати податку на прибуток та ПДВ.

Що стосується видатків, то відбудеться масове скорочення пільг для чиновників, а також штату державних органів управління. Крім того, будуть "зрізані" різного роду доплати для населення.

Отже, бюджет начебто має автоматично балансуватися: менше доходів, але й менше видатків. Якщо ці плани дійсно будуть втілені, то умови ведення бізнесу в Україні мають стати дійсно сприятливими.

Старі схеми продовжують працювати

Але поки що "покращення" залишається лише у планах. На практиці, поки що можновладці не збираються відмовлятися від старих оборудок.

На Митниці знов активізувалися посередники – так звані "модні фірми". Вони вже давно приходять до найбільших клієнтів, та розповідають, що з новою владою про все домовились. Все як і раніше: або плати легально і дуже багато, або плати менше, але ось тобі тарифи на "правильне" розмитнення.

До речі, тарифи не зросли, але на тлі падіння обертів бізнесу вони виглядають більшими. Умовно кажучи, раніше сплачував 7 тисяч доларів за повну фуру, а зараз ті ж гроші за напівпусту.

Фото vkurse.ua

Те ж саме відбувається у Податковій. Службовці вже спритно перевіряють тисячі компаній. Працюють за базами даних, що були накопичені за часів Януковича. Хіба що, найбільш ретельно "досліджують" тих, хто раніше був відносно недоторканим.

Залишилися усі "теми", зокрема "обнал". З тією різницею, що він став дешевшим, але "майданчики" перестали віддавати частину нелегальних доходів на користь бюджету. Отже, як це не дивно, поки що більше від усіх постраждала держава.

Стає зрозумілим, навіщо уряд розділив Міндоходів. Замість єдиного "хлібного" місця тепер з’явилися три. Третє – це Мінсоцполітики, яке майже домоглося повернення соціальним фондам права самостійно збирати гроші.

За нашими даними, пані міністерша Людмила Денисова вже про все домовилася з очільниками соцфондів. Багатомільярдні годівниці ось-ось почнуть давати прибутки. Повернення адміністрування соціальних внесків до Пенсійного фонду відбудеться в травні 2014 року.

Також складається враження, що уряд не хоче відмовлятися від старих перевірених методів. За деякі з них Микола Янович з радістю пригорнув би новий уряд до серця. Зокрема, "Економічна правда" писала про плани Кабміну запровадити оподаткування депозитів населення та зробити дорожчими радіочастоти.

З іншого боку, ці кроки уряду легко пояснити. Бюджет є пустим, і уряд має вдаватися до екстрених кроків щодо його наповнення. Особливо зараз, в умовах військового протистояння з Росією.

Фото прес-служби Кабміну

Акцизи хочуть підвищити на 15%

Не зважаючи на анонсоване зменшення податкового тиску, долати кризу та відроджувати економіку новий Кабмін почне з підвищення акцизних зборів. "Під роздачу" традиційно потраплять алкоголь, тютюн, пальне та інші підакцизні товари. Акцизи на них вкотре будуть збільшені.

Підвищити акцизи – звичайно, дуже "моральний" крок. Це ж боротьба із шкідливими звичками! Тому вдарити по кишенях тих, хто не може втриматися від випивки та тютюну – це навіть святе.

Для цього в Податковому кодексі передбачена можливість індексації ставок акцизного податку. Вона має відбуватися щороку, виходячи з показників індексів споживчих цін та промислової продукції.

За підсумками 2013 року, інфляція була невеличкою. Індекс споживчих цін за минулий рік додав 0,5%, а індекс промвиробництва – напроти, впав на 1%. Але у 2014 році інфляція має бути значно вищою – зокрема, через девальвацію гривні та подорожчання нафтопродуктів. Отже, уряд буде закладатися на істотне підвищення ставок акцизу.

Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

Одиниця виміру

Ставки податку поточні

Ставки податку пропоновані

збільшення, %

Пиво із солоду (солодове)

гривень за 1 літр

0,87

0,94

8

Вина виноградні натуральні

гривень за 1 літр

0,01

0,01

0

Вина натуральні з доданням спирту та міцні (кріплені)

гривень за 1 літр

2,86

3,1

8

Вина ігристі  Вина газовані

гривень за 1 літр

4,16

4,51

8

Вермути та інші вина виноградні натуральні з доданням рослинних або ароматизувальних екстрактів

гривень за 1 літр

2,86

3,1

8

Інші зброджені напої (наприклад, сидр, перрі (грушевий напій), напій медовий); суміші із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безакогольними напоями, в іншому місці не зазначені (з доданням спирту)

гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту

56,42

61,1

8

Сидр і перрі (без додання спирту)

гривень ща 1 літр

0,5

0,54

8

Спирт етиловий, неденатурований, з концентрацією спирту 80 об. % або більше; спирт етиловий та інші спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки, денатуровані, будь-якої концентрації

гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту

56,42

61,1

8

Спирт етиловий, неденатурований з концентрацією спирту менш як 80 об. %; спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки, лікери та інші напої, що містять спирт

гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту 

56,42

61,1

8

В запропонованому Мінфіном проекті змін до Податкового кодексу, фігурують цифри та формулювання, які призведуть до підвищення акцизу десь на 15%. Справа у тому, що деякі ставки акцизного податку вже були переглянуті з початку 2014 року. І повторне їх підвищення суперечить тому ж Податковому кодексу, та нагадує славетну практику в дусі Миколи Яновича.

Підставою для перерахунку акцизів стала постанова Кабміну від 18 грудня 2013 року №978 "Про затвердження основних прогнозних макропоказників економічного та соціального розвитку України на 2014 рік".

В цій постанові передбачено зростання індексу споживчих цін на 8,3%, а індексу виробництва промислової продукції - на 8,6%. Звісно, ці показники потребують уточнення, але поки що картина є такою.

Начебто, інфляція має скласти приблизно 8%. Отже, індексація теж становитиме десь 8%. Проте, є важливий аспект майбутньої індексації, який перетворює 8% на 15%. Він вказує на те, що відбудеться не індексація, а саме підвищення акцизу.

Так, в асоціації "Укртютюн" звертають увагу, що 1 січня поточного року вже було проведено індексацію акцизів на 6,5% по відношенню до показників 2013 року. Зокрема, індексація стосувалася сигарет без фільтра, сигарет з фільтром та мінімального податкового зобов’язання. На їх думку, це суперечить положенням Податкового та Бюджетного кодексів, і ставить під загрозу надходження від тютюнової галузі, тому що подорожчання цигарок вкотре зменшить обсяги збуту.

 
 

Наталія Миколаєнко підкреслює, що проводиться індексація розміру акцизного податку, який було встановлено вже у 2014 році.

"Ввводиться індексація 8,6%, але на рівні акцизів, які вже були проіндексовані з початку року на 6,4% (для  тютюну). Ми не проти введення нових рівнів індексації, але застосовувати їх необхідно на акцизи 2013 року, а не на збільшені акцизи 2014 року", - зазначає експерт.

Як нагадують представники галузі, минулорічним законопроектом Кабміну 2042-а було запропоновано підвищення акцизів на 11,6% впродовж всього 2014 року. З урахуванням пропозицій нинішнього Кабміну, це зростання складе вже 15%.

Опис товару (продукції) згідно з УКТЗЕД

Ставка податку

специфічна

запропонована ставка

зростання, %

одиниця виміру

ставка

Тютюнова сировина

гривень за 1 кілограм(нетто)

217,6

235,66

8

Тютюнові відходи 

Сигари, включаючи сигари з відрізаними кінцями, та сигарили(тонкі сигари), з вмістом тютюну 

—"— 

217,6

235,66

8

Сигарети без фільтра, цигарки 

гривень за 1000 штук

72,7

83,93

15

Сигарети з фільтром 

—"—

162,6

187,58

15

Тютюн та замінники тютюну, інші, промислового виробництва; тютюн "гомогенізований" або "відновлений"; тютюнові екстракти та есенції 

гривень за 1 кілограм(нетто)

217,6

235,66

8

Тютюн для куріння, з вмістом або без вмісту замінників у будь-якій пропорції 

—"— 

217,6

235,66

8

Жувальний і нюхальний тютюн 

—"— 

217,6

235,66

8

 

Опис товару (продукції) згідно з 

Мінімальне акцизне податкове зобов’язання

   

УКТЗЕД

одиниця виміру

сума

пропоновані зміни

зростання, %

Сигарети без фільтра, цигарки 

гривень за 1000 штук

95,4

110,03 

15

Сигарети з фільтром 

—"— 

217,6

250,93

15

Схожа ситуація склалася і зі спиртними напоями. "З 1 березня вже відбулося підвищення ставки акцизного податку практично по всім категоріям продукції, - говорить Сергій Михайлечко, директор асоціації "Виноградарі та винороби України". - Озвучене додаткове зростання ще на 8% призведе лише до скорочення кількості легальної продукції та розширенню нелегального тіньового ринку. Таким чином, держава не досягне бажаного поповнення державної казни, а навпаки, понесе фінансові втрати".

Не дуже втішні прогнози і у виробників коньяку. "В даний момент виробники коньяку до кінця не можуть сказати, до чого призведе підвищення акцизу на коньяк з 1 квітня 2014 року. Попередній прогноз – падіння продажів мінімумн а 20-25%, - зазначає Жанна Нікітіна, маркетинг-директор вино-коньячної групи УАК ОЛІМП. – Якщо з червня ціна на коньяк знову підвищиться (на полиці вартість коньяку 0,5 л 3 зірки збільшиться ще на 4 грн), навіть такий стабільний сегмент алкогольного ринку як коньячний, в таких умовах покаже ще більш суттєве падіння. Український споживач "перемкнеться" на дешевші, сумнівної якості, імпортні алкогольні напої (дешевий віскі, бренді) та "ліву" продукцію".

Справа Азарова живе

Через обставини війни, інколи недоречно звертати увагу на порушення деяких норм законодавства, якщо цього потребує ситуація. Те ж саме стосується підвищення акцизів.

Воно відбудеться всупереч Податковому кодексу. Мова йде про те, що будь-які зміни податків та зборів не можуть вноситися пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного періоду. А податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року. Таким чином, за законодавством, підвищення акцизів можна ініціювати у строки не раніше 1 липня 2014 року.

"Дуже засмучує те, що, з одного боку, Майдан відбувся як відповідь на правовий нігілізм всіх гілок влади. З іншого – ініціатива Мінфіну по збільшенню акцизів впродовж фінансового року протирічить Податковому кодексу і низці інших законів, - каже Ігор Товкач, виконавчий директор "Укрпива". – Видається, що в європейській та демократичній державі закон має бути вище за все. В малому та великому – вимоги прийнятих законів не можуть порушуватисьза жодних умов. І жодних виправдань цьому бути не може".

Екс-прем’єр Микола Азаров. Фото ITAR-TASS

Нагадаємо, що виробники пива пережили не найкращий рік. Реалізація пива за підсумками минулого року у роздрібних мережах знизилося. За оцінками представників галузі, зараз виробництво відкинуто на декілька років назад. До того ж ще влітку-восени виробники пива пережили позачергове підняття акцизів в суто популістичних цілях. Тому зараз їхні погляди на стан виробництва і галузі в цілому досить песимістичні.

Проте, у попередні роки ці застереження нікого не зупиняли. За підрахунками спеціалістів винної галузі, з моменту прийняття податкового кодексу ці положення порушувались більше 50-ти разів. Звісно, що гравці ринку алкоголю та тютюну вже вмовляють себе, що і новий уряд навряд чи щось зупинить.

"Пропозиції Мінфіну з’явилися в кращих традиціях минулої влади. По-перше, з порушеннями  податкового законодавства, - відзначає Наталія Миколаєнко, менеджер по зв’язкам з громадськістю Imperial Tobacco в Україні. - По-друге, в найкоротші строки – за три тижні до введення нових ставок в дію. І, по-третє, без обговорення з бізнесом та аналізу впливу підвищених ставок на споживача та компанії".

Хто виграє від підвищенням акцизу

Тютюнники та "алкоголіки" вже готуються до неминучого підвищення акцизів. До неминучого варто підготуватися і споживачам, яким в черговий раз доведеться сплачувати за алкоголь та тютюн більше.

Із наших розмов з учасниками ринків зрозуміло, що більшість з них готова платити вкотре підвищені акцизи. Але вони дійсно бажають, щоб більше не повторювались ситуації, коли посеред року зненацька відбувається чергове "затикання дірок" за їх рахунок.

На їх думку, податкова політика має стати більш прогнозованою – зокрема, щоб вона базувалася на нормах Податкового кодексу.

"Вона може базуватися на моделі, яка б давала уявлення про кореляції податків з показниками виробництва і продажів. Це дозволить координувати втрати та надходження до бюджету на всьому ланцюгу, від виробництва до продажу продукції. Така модель має стати базою передбачуваної та легітимної акцизної політики", - розповів представник однієї з "алкогольних" асоціацій.

Також вони наголошують, що Кабмін має "зачистити" ринок від контрабанди та контрафакту (підробок). А також від начебто легальних схем уникнення сплати акцизів.

Один з плакатів часів Майдану

Якщо цього не зробити, після чергового підвищення акцизів очікується зменшення обсягів легального збуту. А отже, бюджет не отримає суттєвої прибавки.

В асоціації Укртютюн, посилаючись на дані дослідницької компанії TNS Ukraine, наголошують, що впродовж 2013 року частка нелегальної продукції склала 8,8%, з яких 6,1% - це контрабанда, а 2,7% - контрафакт.

А отже, збитки через неконтрольованість "чорного ринку" нівелюють вигоду, яку має отримати бюджет від підвищення акцизів. Так, через наявність контрабанди та контрафакту на ринку в асоціації оцінюють втрати бюджету в 1,5-2 млрд грн на рік.

"Поповнити дефіцит бюджету за рахунок алкогольної галузі можливо не шляхом добивання легального виробника, а шляхом роботи по боротьбі з корупцією та тіньовим ринком, - вважає Сергій Михайлечко. - Сьогодні необхідно зосередитися на прийнятті інших рішень. Таких як демонополізація алкогольних галузей, реорганізації та спрощені адміністративного регулювання економічного сектору, щоб прибрати корупційну складову, яка поглинає щороку мільйони гривень".

Ті ж самі процеси відбуваються на ринку міцного алкоголю. Так, у 2012 та 2013 роках різко збільшилося виробництво так званої "паленої" горілки. Вона вироблялася на державних спиртзаводах, але з такої горілки не сплачувалися податки. Спирт для вироблення напоїв брали, зокрема, з державних спиртзаводів або шляхом контрабанди з Придністров’я.

Фальсифікат. Фото comments.ua

Іноді на "палену" горілку клеїли винну акцизну марку, яку перед цим обробляли та передруковували. Це так звана "мита марка". Також широкої популярності набули так звані "цілющі настійки". Алкогольні напої міцністю десь 35-40 обертів масово продавалися в аптеках та магазинах, але сплачувати акциз за них було не треба.

Отже, якщо разом з підвищенням акцизів не навести порядок в лікеро-горілчаній сфері, можно очікувати чергового вибуху виробництва контрафакту. Представники лікеро-горілчаної галузі традиційно не стали коментувати факти вироблення "паленої" горілки.

Про наявність великих проблем з нелегальним оборотом спиртного добре знають в уряді. Міністр фінансів Олександр Шлапак нещодавно озвучував цифру в 16 млн пляшок "лівої" горілки, яка оберталася  на ринку лише завдяки зусиллям Юрія Іванющенка. Останній через свого компаньйона Івана Аврамова контролює "Укрспирт" та державні лікеро-горілчані заводи.

Аналогічної "популярності" набула фірма "Хамадей". Окрім виробництва горілчаних виробів, її підозрюють у виробництві "лівих" тютюнових виробів.

Фото з блогу Артема Біденко

Втім, гравці ринків підакцизних товарів пропонують урядовцям не фокусуватися лише на цифрах надходжень від акцизного податку, а дивитись на проблему більш комплексно.

Вони підкреслюють, що згортання виробництва підакцизних товарів нестиме збитки не лише в акцизних податках, а й спричинить падіння виробництва. А це, в свою чергу, призведе до зменшення сплати ПДВ з легальної продукції, чергового скорочення робочих місць в тютюновій, алкогольній та інших суміжних галузях.

"Зниження попиту призведе до падіння виробництва, відповідно, держава недоотримає кошти за рахунок зниження надходжень за акцизний податок, - говорить Жанна Нікітіна. – І незрозуміло, що було б краще – нижча ставка акцизу і більший обіг або висока ставка і значно менша сума в бюджеті".

Так, наприклад, згідно розрахунків "Укрпиво", 1% приросту продажів пива в Україні еквівалентне зростанню акцизів на рівні 20%. При цьому, подальше падіння продажів пива може призвести закриттям виробничих майданчиків, які впродовж останніх шести місяців задіяні лише на 40% від потенціалу. А виробництво пива з вересня по лютий 2013-2014 рр. Зменшилося у порівнянні з аналогічним періодом 2012-2013 рр. На 15,4%.

На думку директора асоціації "Виноградарі та винороби України", бажаним джерелом грошових надходжень в бюдже має бути спиртова галузь. Але сьогодні вона, на жаль, працює на збагачення її керівників, в тому числі за рахунок здійснення нелегального виробництва спирту та його подальшої реалізації для виробництва тіньової горілки.


Теги статьи: ЯценюкКабмин

Дата и время 19 марта 2014 г., 11:03     Просмотры Просмотров: 4176
Комментарии Комментарии: 0

Комментарии:

comments powered by Disqus

Важные новости

Прожорливое брюшко Прожорливое брюшко 08.12.2016
Глава комитета инвалидов в день на яхте тратит на еду больше, чем 60 пенсионеров дома за месяц Подробнее
Новинский получил украинское гражданство по просьбе Порошенко Новинский получил украинское гражданство по просьбе Порошенко 08.12.2016
Помощь в получении украинского гражданства российскому олигарху Вадиму Новинскому оказал в свое время Петр Порошенко. Подробнее
loading...
Загрузка...

Наши опросы

Если бы выборы в Раду проходили сегодня, кого бы вы поддержали?












Показать результаты опроса
Показать все опросы на сайте