АНТИКОР — национальный антикоррупционный портал
Киев: 2°C
Харьков: 4°C
Днепр: 6°C
Одесса: 8°C
Чернигов: 2°C
Сумы: 3°C
Львов: 2°C
Ужгород: 5°C
Луцк: 2°C
Ровно: 3°C

Податки на нерухомість для олігархів встановили нарівні з безробітними

Податки на нерухомість для олігархів встановили нарівні з безробітними
Податки на нерухомість для олігархів встановили нарівні з безробітними

Податок на нерухомість не торкнеться статків олігархів. 

Інформацію про це передає domik.ua. Власники розкішних квартир і котеджів можуть спати спокійно – податок на нерухомість вони будуть платити нарівні з безробітними і пенсіонерами. Депутатам ніколи відволікатися на оподаткування розкоші, вони ловлять «бліх» у реформаторських нововведеннях.

На початку квітня в законодавчому регулюванні оподаткування житла промайнув перший промінь. Народний депутат Михайло Кобцев подав до парламенту проект Закону №2513 «щодо оподаткування господарських (присадибних) будівель і споруд». Це лаконічний документ, який доповнює Податковий кодекс трьома новими пропозиціями. Але фактично – ліквідує один з ключових недоліків оновленого порядку оподаткування нерухомості: «напівмертву» норму про стягнення податку з погребів, сараїв та інших допоміжних будівель, пише Україна Комунальна.

Причому за два тижні перебування в Верховній Раді проект еволюціонував – зареєстрований в новій редакції. Обома редакціями розширюється перелік нежитлової нерухомості, прописаний в Податковому кодексі, – для гармонізації з Цивільним кодексом в окрему категорію виділяються господарські будівлі (колодязі, ворота, огорожі, вигрібні ями тощо), – щоб уникнути неоднозначного підходу до оподаткування.

При цьому спочатку проект пропонував не оподатковувати всі господарські будівлі та споруди, за винятком майстерень і гаражів. В оновленій редакції згадки про це вже немає, а звільнення від оподаткування передбачено лише для господарських будівель і будівель, що знаходяться у власності фізичних осіб.

Пояснювальна записка до проекту підтверджує, що останнє переформатування порядку сплати «квартирного» податку не пішло йому на користь. Як підкреслив Михайло Кобцев, в профільний комітет парламенту надходять тисячі листів виборців з приводу проблемних положень Податкового кодексу і, зокрема, щодо податку на нерухомість та оподаткування допоміжних господарських споруд.

На думку депутата, оподаткування податком таких будівель на практиці може принести більше шкоди, ніж користі, і не факт, що в сільській місцевості місцеві бюджети дочекаються надходжень від «квартирного» податку. Цей висновок обгрунтовується тим, що в селах розміри господарських будівель значні, селяни – люди переважно літні, незабезпечені і засобів для сплати податку у них немає, а справедливість і обгрунтованість діючих правил оподаткування госпбудівель під питанням.

Правда, є в обгрунтуванні нововведень і дискусійні тези. У пояснювальній записці до проекту акцент зроблений на жителях сільської місцевості та відсутність у місцевої влади повноважень щодо звільнення від оподаткування об’єктів нерухомості.

Справедливість навпаки

Насправді, проблема ширша. У містах теж є і будинки садибного типу з хозпостройкамі, і пенсіонери, і малозабезпечені громадяни. І деяким з них складно заплатити податок не тільки на господарські будівлі, а й на квартири, так як реформаторські нововведення багатьох українців залишили «за бортом» пільг.

По суті, від новорічної коригування Податкового кодексу виграли тільки власники «хоромів». Раніше місцева влада могла встановити для них ставку податку до 2,7%, тепер – до 2%. Так що прагнення законотворців до соціальної справедливості в наявності, але з позицій заможних власників нерухомості, а не пенсіонерів.

У той же час, відсутність у Податковому кодексі норми, що дозволяє місцевій владі скасовувати оподаткування господарських споруд – хоч і проблема, але здійсненне. Місцеві влади наділені правом на встановлення довільних пільг зі сплати податку, у тому числі податку на нерухомість. Тому з ініціативи місцевої ради може бути встановлена символічна або навіть нульова ставка податку. На практиці так і відбувається: в деяких містах господарські будівлі обкладені за ставками у 0,1% або зовсім звільнені від оподаткування.

Ось тільки в більшості місцевих рад не звертають уваги на такі «дрібниці». Тому коригування Податкового кодексу, дійсно, необхідна, а прийняття проекту №2513 можна лише вітати. Тим більше, що він не звільняє юридичних осіб від сплати податку. Все – як і має бути. В сплату податку підприємствами є своя логіка, у той час як стягнення податку з малозабезпечених громадян – ідея спочатку збиткова. Це не тільки аморально, але й недоцільно, оскільки податок себе не окупає – витрати на адміністрування перевищують надходження. У свій час в Україні стягувався податок з власників собак. Він був скасований саме з цієї причини.

Примітно, що для визнання грубого «ляпу», який складно було не помітити ще на стадії підготовки «реформаторських» поправок, депутатам знадобилося три місяці і тисячі листів виборців. Скільки часу Верховній Раді знадобиться для прийняття проекту №2513, і чи буде він прийнятий взагалі, залишається тільки гадати.

Турбота або фарисейство?

Взагалі, за останні місяці в парламенті, крім проекту №2513, зареєстровано 5 законопроектів, коригувальних порядок сплати податку на нерухомість. На жаль, всі вони усувають тільки окремі недоліки в оподаткуванні нерухомості і покращують становище лише деяких категорій власників.

Наприклад, проект №2491 пропонує звільнити від сплати податку «дітей війни» та непрацездатних громадян, розмір місячного доходу яких не перевищує прожиткового мінімуму. Сама по собі – ідея здорова. «Диявол» – в деталях. Справа в тому, що мінімальна пенсія (за віком) в Україні вже багато років призначається у розмірі прожиткового мінімуму. Так що пенсіонерів, в тому числі самотніх і немічних, проект ніяк не захищає.

Проект №2316 пропонує підвищити поріг неоподаткування нерухомості: для квартир – з 60 до 120 кв. м, а для будинків – з 120 до 250 кв. м. По суті, запропоновані поправки теж половинчасті.

З невідомої причини розробники пропонують залишити нині чинний, «урізаний» норматив оподаткування «комплектів» квартир і будинків – 180 кв. м. По суті, проект дискримінує громадян, які володіють квартирою в місті і будинком у селі, і абсолютно не зачіпає нежитлову нерухомість, оподаткування якої ще більше потребує корегування, ніж житло.

Два проекти, – №2091 і №1143, – акцентують увагу на багатодітних сім’ях і військових. Проект №1143 наділяє місцеві ради правом встановлювати пільги з податку для учасників бойових дій, інвалідів війни, «дітей війни», ветеранів праці та громадян, які виховують трьох і більше дітей. Проект №2091- повністю звільняє від сплати податку учасників бойових дій та багатодітні сім’ї, а крім цього – пропонує не стягувати податок з фізкультурно-спортивних організацій. Поправки, знову-таки, виборчі та небезперечні. Фактично проект звільняє від податку нерухомість приватних спортивних шкіл (державні і комунальні – звільнені від податку і зараз) і нежитлову комерційну нерухомість багатодітних сімей, яка використовується для отримання прибутку. При цьому залишаються без відповіді питання, ніж спортивні школи краще шкіл музичних або дитячих бібліотек, а забезпечені багатодітні сім’ї – одиноких пенсіонерів та бездітних малозабезпечених сімей?

Вище всього ймовірність прийняття проекту №2226, який пропонує звільнити від сплати податку на нерухомість релігійні організації. Він уже схвалений в першому читанні і підготовлений до другого. У процесі доопрацювання проекту в нього додана обмовка, що нерухомість, використовувана у виробничій або господарської діяльності, від сплати податку не звільняється. Одним словом, проект рухається до фінішу. І все б нічого. Тільки звільнення від оподаткування релігійних організацій – не найгостріша проблема «квартирного» податку. Тим більше що Податковий кодекс дозволяє встановлювати пільги щодо його сплати релігійним організаціям, а багато міськради повністю звільнили церкви від оподаткування нерухомості.

Головне науково-експертне управління парламенту у своїх висновках за вищевказаними проектам кілька разів повторило як рефрен, що законодавчі пропозиції однобокі. Експерти підкреслюють, що проблема сплати «квартирного» податку потребує комплексного вирішення, оскільки в Україні у багатьох громадян низький рівень доходу і немає можливості для самостійної його сплати (ті ж пенсіонери, безробітні, тривало хворіють і т.п.), а в Податковому кодексі ця проблема ніяк не врегульована. При цьому законодавство дозволяє продавати з молотка нерухомість податкових боржників.

Судячи з поданням законопроектів, українським законотворцям до цього діла немає.

Європа – не в допомогу?

Що ж стосується кардинального поліпшення ситуації – рецепт простий. Потрібно вчинити як з ОСББ – прийняти закон, який би скасував всі нововведення, привнесені в оподаткування нерухомості 1 січня. А ще краще – повернув порядок оподаткування дворічної давнини, коли податок стягувався з житловою, а не загальної площі.

Хоча в ідеалі, оподаткування нерухомості має «танцювати» від її вартості – як у Європі, а не від метражу. Тільки так можна повноцінно втілити на практиці ідею про оподаткування предметів розкоші – тих же сверхдорогих особняків.

У Франції, наприклад, податок розраховується від половинній кадастрової орендної вартості житла (яка набагато нижче ринкової), а з власників елітної нерухомості додатково стягується податок на багатство.

На жаль, в Україні розкіш обкладається податками, в основному, в популістських заявах. Зате про соціально несправедливому оподаткування депутати не забувають.

Днями Верховна Рада включила до порядку денного проект №2576, підготовлений групою депутатів. Проект пропонує обкладати доходи громадян за ставкою 20%, починаючи не з розміру 10 мінімальних зарплат (12, 18 тис. Грн) – як зараз, а з 17 мінімальних зарплат (20,7 тис. Грн). Примітна не сама поправка (яка, можливо, і необхідна), а її обґрунтування необхідністю відновлення соціальної справедливості. Дивна виходить логіка – пенсії працюючих пенсіонерів оподатковувати справедливо, а високі зарплати – ні. У таку модель соціальної справедливості податок на нерухомість «по-українськи» вписується ідеально.

До слова, в тій же Франції максимальна ставка податку на доходи – 45%.

Информатор


Теги статьи: Налог на недвижимость

Дата и время 03 мая 2015 г., 15:20     Просмотры Просмотров: 4759
Комментарии Комментарии: 0

Похожие статьи

В Украине закончился срок уплаты налога на недвижимость: кого оштрафуют и сколько должны заплатить
У украинцев осталось несколько недель, чтобы заплатить налог на недвижимость: что грозит должникам
Сколько раз украинцам придется платить налог на роскошь в этом году

Украинцам стали чаще приходить "письма счастья" от налоговой
Украинцам нужно успеть заплатить налог за недвижимость: кому, когда и сколько
Как украинцам можно спрятаться от налога на недвижимость

Украинцам приходят платежки за недвижимость: какие штрафы грозят, кому, за что и сколько придется заплатить
Налог на недвижимость: за что можно сесть в тюрьму
Кто и сколько в Украине заплатит налога на жилье

Стало известно о скором повышении налогов и тарифов
Украинцам придут квитанции по налогу на недвижимость: кому и сколько придется платить
Названа сумма налога, которую придется платить украинцам за «лишнюю» жилплощадь

Комментарии:

comments powered by Disqus
15 декабря 2017 г.
loading...
Загрузка...

Наши опросы

На чьей вы стороне в событиях под Радой?







Показать результаты опроса
Показать все опросы на сайте
0.051214