АНТИКОР — национальный антикоррупционный портал
Киев: 0°C
Харьков: 6°C
Днепр: 8°C
Одесса: 3°C
Чернигов: 0°C
Сумы: 2°C
Львов: -3°C
Ужгород: 0°C
Луцк: -2°C
Ровно: -1°C

Пинзеник: кошти НБУ для держбюджету «воняють»

Пинзеник: кошти НБУ для держбюджету «воняють»
Пинзеник: кошти НБУ для держбюджету «воняють»

Природа коштів, які НБУ перераховує до держбюджету, є «вонючою». Такий "епітет" використав нардеп, екс-міністр фінансів Віктор Пинзеник під час обговорення в четвер законопроекту №2743 щодо посилення інституційної незалежності НБУ, в якому, зокрема, передбачено скасування авансових платежів Нацбанку до держбюджету до затвердження фінансової звітності НБУ міжнародними аудиторами. Уточнимо, що на практиці це фактично призводить до того, що Нацбанк перераховує до держказни стільки, скільки попросить уряд, а це – чистої води емісія з супровідними інфляційними та курсовими ризиками, що матеріалізувалися, зокрема, в 2014-2015 рр.

«На жаль, ситуація, яка склалася в країні, – Національний банк став одним із головних платників податку до бюджету, 65 мільярдів гривень по бюджету цього року має заплатити НБУ. Хотів би наголосити, що природа грошей, які виходять з Національного банку України є вонючою, я не хочу вживати другого слова. І в цій ситуації треба обов`язково дати інструменти для Національного банку бути незалежним», - наголосив В. Пинзеник під час засідання ВР.

Разом з тим, погоджуючись з позитивними моментами, які є в законопроекті №2743 (до речі, його до парламенту вніс Президент, але розроблявся він Нацбанком), звернемо увагу на те, що в цей документ закладені деякі досить неоднозначні норми.

Зокрема, в його першій редакції, яка не була схвалена парламентом навіть у 1-му читанні, пропонувалося скасувати норми Бюджетного кодексу України щодо:
– залучення Нацбанку до складання прогнозу держбюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди;
– надання Нацбанком Президенту, Верховній Раді та Кабінету Міністрів прогнозних монетарних показників та інформації про розрахунок частини прогнозованого прибутку до розподілу, яка підлягатиме перерахуванню до державного бюджету;
– передбачення у прогнозі Державного бюджету України на наступні за плановим два бюджетні періоди та проекті Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період прогнозних показників валютно-курсової політики.

Знову ж таки, зрозуміло, чому НБУ пропонує такі законодавчі новації. Зрештою, частково вони не позбавлені логіки. Однак лише частково. Враховуючи об’єктивну нинішню залежність держказни від «друкарського верстату» НБУ, як Мінфін та уряд мають планувати доходи витрати? Можливо, доречніше говорити не про те, щоб взагалі не давати чіткі прогнози, але принаймні окреслювати можливий діапазон, щоб був хоча б якийсь орієнтир? Це має привчити і Мінфін, і уряд в цілому до більшої стриманості та скрупульозності при формуванні та виконанні держкошторису.

Пропозиція Нацбанку щодо ненадання прогнозів-оцінок більше схожа на намагання зняти з себе відповідальність, щоб у т.ч. не потрапляти більше в незручні ситуації, в які неодноразово торік особисто потрапляла В. Гонтарева, коли з парламентської трибуни давала одні курсові орієнтири для всієї країни, але буквально за кілька днів на валютному ринку були зовсім інші значення. Так, можна говорити про величезної потужності «форс-мажори», які мали тоді місце (йдеться про загострення військової агресії Кремля проти України), однак тут вже питання, по-перше, щодо готовності фахівці Нацбанку робити якісні оцінки при дуже різних сценаріях подій, а по-друге, щодо якості комунікаційної політики НБУ. Простіше кажучи, варто двічі подумати, перед тим як сказати щось, тим паче, в настільки чутливому питанні.

Якщо говорити про курсові прогнози, то, звичайно, можна вдатися до пояснень, що «курс встановлюється попитом та пропозицією на ринку», згадати про перехід до політики інфляційного таргетування тощо, однак всі ж розуміють, що навіть за умов більш-менш гнучкого курсоутворення хоча б якісь орієнтири мають бути. Зрештою ж вдається їх означувати в тому ж таки Меморандумі з МВФ…

Законопроект №2743 все-таки був проголосований в п’ятницю в першому читанні, однак з виключенням з нього (перед голосуванням) норм щодо ненадання Нацбанком прогнозів. Це була настійлива вимога кількох парламентських фракцій та Мінфіну, неврахування якої, до речі, не й дозволило набрати необхідну кількість голосів нардепів ще в четвер.

Теоретично НБУ через лояльних депутатів може спробувати повернути відповідні норми при розгляді законопроекту в профільному комітеті та/або безпосередньо під час голосування за законопроект в другому читанні. Однак судячи по відгукам парламентарів, це навряд вдасться. Тому швидше за все, Нацбанк сконцентрує зусилля на спробах залишити в законопроекті №2742 положення щодо судової «індульгенції» для співробітників Нацбанку та непідзвітності його глави Верховній Раді (детальніше про це читайте тут). Але знову ж таки судячи по коментарях нардепів, навряд ці спроби будуть вдалими. Противників таким ініціативам вистачає в різних фракціях парламенту.

Це вже не кажучи про те, що далеко не всі в коаліції в захопленні від того, що уряд може втратити фактично «бездонне» джерело доходів для держбюджету у вигляді «друкарського верстату» Нацбанку. Для декого (наприклад, особисто прем’єра А. Яценюка) це може стати політичною проблемою, оскільки тоді значно важче буде фінансувати заплановані бюджетні витрати й пояснювати бюджетним «реципієнтам», чому в держказні ще менше грошей, ніж зазвичай. І тому не варто буде особливо дивуватися, якщо в останній момент «кількох голосів» не вистачить. Єдиний потужний стримувач такого сценарію – це, звичайно, МВФ.

finbalance.com.ua


Теги статьи: Пинзеник

Дата и время 24 мая 2015 г., 23:38     Просмотры Просмотров: 3280
Комментарии Комментарии: 0

Похожие статьи

Регламентный комитет Рады — это ложа по защите коррупционеров, — Лещенко
В НФ хотят забрать у ЦПК статус неприбыльной организации
Комитет Верховной Рады просит забрать мандат у Артеменко

«Мінімалку» у 3200 грн може забезпечити інфляція, а не економіка – Пинзеник
Віктор Пинзеник: Скоро нас змусять отримувати сертифікат на право жити
Віктор Пинзеник: Скоро нас змусять отримувати сертифікат на право жити

Депутати узаконили офшорний рай
Пинзеник: Кабмин скрывает истинный дефицит бюджета
Пинзеник: Не может при средней зарплате в стране шесть тысяч гривен зарплата в органах власти быть в тридцать раз больше

"Делом ОПЗ" и ролью в нем Саакашвили просят заняться ГПУ
Честность купить невозможно, - Виктор Пинзеник о зарплатах чиновников
ПИНЗЕНИК ВВАЖАЄ, ЩО ЗНИЖЕННЯ ЄСВ НЕ ДОПОМОГЛО: ЛЕГАЛІЗАЦІЯ ДОХОДІВ НЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ

Комментарии:

comments powered by Disqus
17 декабря 2017 г.
loading...
Загрузка...

Наши опросы

На чьей вы стороне в событиях под Радой?







Показать результаты опроса
Показать все опросы на сайте
0.051429