АНТИКОР — национальный антикоррупционный портал
Киев: 7°C
Харьков: 7°C
Днепр: 10°C
Одесса: 12°C
Чернигов: 5°C
Сумы: 7°C
Львов: 0°C
Ужгород: 3°C
Луцк: 1°C
Ровно: 2°C

Ось де собака зарита: Конституційні зміни у питанні децентралізації в Україні – висновки експертів

Ось де собака зарита: Конституційні зміни у питанні децентралізації в Україні – висновки експертів
Ось де собака зарита: Конституційні зміни у питанні децентралізації в Україні – висновки експертів

Політики та спеціалісти розділилися на два табори.

Верховна Рада України у понеділок, 31 серпня, у першому читанні ухвалила законопроект щодо децентралізації влади. Рішення підтримали 265 народних депутатів. Законопроектом, який пропонує президент України, змінюється адміністративно-територіальний устрій країни. Про це повідомляють patrioty.org.ua з посиланням на ТСН.

Місцеві органи влади отримують значний об’єм повноважень. У власність територіальних громад передаються землі, рухоме і нерухому майно, комунальні об’єкти, природні ресурси тощо. Крім того, глава держави зможе тимчасово призупиняти повноваження місцевих органів влади у випадку, якщо є загроза державному суверенітету. Найбільші суперечки стосуються децентралізації на тимчасово окупованих територіях сходу України.

Критики документа стверджують, що бойовики отримають важелі впливу на ситуацію в державі і будуть легалізовані. Своєю чергою, ті, хто виступає “за”, переконані, що жодного особливого статусу проросійські терористи не матимуть, а вводиться лише специфічний порядок здійснення “місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської областей”. Повний текст законопроекту, пояснювальна записка і висновок профільного комітету ВР:

Олексій Гарань, професор політології Києво-Могилянської академії: – Взагалі, звичайно, все, що стосується відносин з Росією і підтримуваними нею бойовиками, коли ми це оформлюємо навіть у вигляді закону – тут є небезпеки. Але тут загроза є пом’якшеною, тому що, по-перше, перехідні положення – це непостійно діючий текст, а по-друге, там є відсилка на закон. А закон можна змінювати.

 

До речі, ми вже його змінили, коли прописали, що вибори відбуватимуться тільки після виведення російських військ і роззброєння незаконних формувань. Крім того, умови проведення виборів прописані і в Мінських угодах. Від нас вимагалося зафіксувати положення про особливий порядок самоврядування окремих районів у Конституції. Ми це зробили, але зробили у Перехідних положеннях Конституції і з посиланням на закон.

Звичайно, все це неприємні речі, які несуть певні загрози, але у такому формулюванні я вважаю, що це прийнятно. Порівняно з тим, чого від нас вимагала та сама Росія, яка хотіла, щоб ми цей особливий статус записали у самий текст Конституції і чітко сформулювали, що ми їм даємо, які особливі права. А тут таке достатньо аморфне формулювання. У такій формі ми отримуємо можливість використати це у дипломатичному маневруванні, щоб показати, що ми виконуємо Мінські домовленості.

Сергій Толстов, директор Інституту політичного аналізу і міжнародних досліджень: – Якщо це буде особливий статус, то, звичайно, в майбутньому, всі подальші зміни будуть узгоджуватись з посиланням на те, що щодо Донбасу діють особливі закони і там є особливості державного устрою.

З іншого боку, я наприклад не бачу в осяжний період можливості відновлення контролю України над цими територіями Донбасу.

Звичайно, вважається, що всі конкретні питання пов’язані з особливим статусом, будуть регулюватися українськими законами, які ухвалюються, затверджуються, діють і, відповідно, можуть призупинятися. Таким чином, з приводу формального суверенітету, Україна може приймати будь-які закони і Верховна рада може визначати зміст і тлумачення цих питань пов’язаних з особливим статусом.

На практиці ж Україна ці території не контролює і я не вірю, що вона відновить над ними контроль. Вадим Карасьов: – Поправки щодо децентралізації несуть певні ризики.

По-перше, замість децентралізації можна отримати фрагментацію, коли держава буде послаблюватися, замість того, щоб посилювати свої функціональні кондиції і можливості, у тому числі, і з наповнення місцевих та державного бюджету. Припустимо, одні регіони зможуть скористатися цим шансом, отримати більш конкурентну економіку і можливість для поповнення бюджетів за рахунок місцевих податків, тому що там розвиваються підприємства, а інші не зможуть. Тобто ризик полягає в тому, що нерівномірність територіального регіонального розвитку може посилитися.

По-друге, можемо отримати регіоналізацію держави, тобто посилення ролі місцевих регіональних еліт. Тому децентралізація означає не децентралізацію держави, а децентралізацію повноважень, тобто передачу повноважень адміністративно-політичного центру на місця. По суті, вона повинна посилити державу, зробити її функціонально ефективним, збільшити конкуренцію і можливості для виробництва, направити бюджетні надходження в місцеві органи влади, які можуть йти на фінансування соціальної сфери, наприклад, освіти, медицини, на облаштування інфраструктури, охорону місцевого порядку.


Теги статьи: Децентрализация

Дата и время 01 сентября 2015 г., 18:11     Просмотры Просмотров: 2901
Комментарии Комментарии: 0

Комментарии:

comments powered by Disqus
loading...
Загрузка...

Наши опросы

На чьей вы стороне в событиях под Радой?







Показать результаты опроса
Показать все опросы на сайте
0.063264