АНТИКОР — национальный антикоррупционный портал
Киев: 23°C
Харьков: 24°C
Днепр: 26°C
Одесса: 25°C
Чернигов: 23°C
Сумы: 23°C
Львов: 23°C
Ужгород: 24°C
Луцк: 24°C
Ровно: 24°C

Парламент проголосує за закони, які можуть стати новою перешкодою на шляху до безвізового режиму

Парламент проголосує за закони, які можуть стати новою перешкодою на шляху до безвізового режиму
Парламент проголосує за закони, які можуть стати новою перешкодою на шляху до безвізового режиму
Сьогодні Рада спробує внести правки в антикорупційні закони. На кону - питання повернення активів, вкрадених представниками минулої влади, і позитивне рішення про безвізовий в’їзд до ЄС

У запалі парламентських подій навколо невдалої відставки Кабміну залишився непоміченим конфлікт навколо документів, які є важливими для візової лібералізації з ЄС.

Йдеться про три законопроекти, які сьогодні вранці має розглянути у другому читанні Рада – це зміни до Закону про прокуратуру, що стосуються Антикорупційної спецпрокуратури (4055), законодавчі зміни, що стосуються Нацагенції з питань виявлення та управління активами, отриманими корупційним шляхом (4056) і зміни в кримінальному законодавстві, що стосуються процедури арешту майна та спецконфіскації (4054).

Документи вносять зміни у вже прийняті восени минулого року закони, спрямовані на боротьбу з корупцією – законопроекти №2540а і №2541а. У колишні норми в процесі прийняття депутатами були внесені численні правки, які зробили їх практично непрацездатними. Український Мін’юст тоді попередив, що прийняті в редакції закони порушують вимоги ЄС і їх доведеться переголосовувати.

Сьогодні спроба привести антикорупційні норми у відповідність із зобов’язаннями, взятими Україною в межах лібералізації візового режиму з ЄС, вперлася в аналогічні спроби внесення правок, які можуть зробити непрацездатними і не відповідають критеріям ЄС.

У вівторок 16 лютого, перед знаменним голосуванням за відставку Кабміну, Рада не прийняла безвізові закони остаточно в тій формі, яка узгоджена з ЄС – їх відправили на доопрацювання в комітети. Завтра ці три закони будуть поставлені на голосування у другому читанні з правками, проти яких заперечує і Мін’юст, і представники ЄС.

«Зараз є велика проблема, що наші народні депутати вносять туди цілу низку змін, як це було в листопаді минулого року, що фактично ставить під загрозу, що ті тексти, які були узгоджені з нашими європейськими експертами, знову будуть змінені настільки, що Європейська комісія не зможе визнати їх такими, що відповідають європейським стандартам», - сказав сьогодні міністр юстиції Павло Петренко журналістам.

Посол Євросоюзу в Україні Ян Томбінський зробив заяву про те, що прийняті в першому читанні закони відповідають стандартам ЄС, і він очікує прийняття цих версій у другому читанні.

Євросоюз домагається того, щоб в Україні запрацювали закони про боротьбу з корупцією, пояснює НВ Віталій Шабунін, керівник Центру протидії корупції. Він наводить приклад: за перше півріччя 2015 року в бюджет країни було повернуто корупційного майна на мізерну суму – 7,8 тис. грн. Одна з причин того, що на тлі заяв про мільярди вкрадених чиновниками державних коштів вдалося повернути настільки мало – в тому, що арешти майна, придбаного корупційним шляхом, здійснювалися за складною процедурою, яку важко застосувати.

«Євросоюз чітко позначив, що Україна в межах безвізового режиму повинна змінити цю процедуру так, щоб вона була прийнятною для застосування в реальному кримінальному процесі, - говорить Шабунін. - ЄС сказав, що має бути створено окрему сервісну агенцію з пошуку та управління конфіскованим та арештованим майном».

На необхідності перегляду текстів законів і в перший раз, і зараз найбільше наполягали троє нардепів, стверджують в ЦПК – Сергій Власенко (Батьківщина), Андрій Кожем’якін (Батьківщина) і Олена Сотник (Самопоміч).

«Законопроекти приймають у першому читанні і відправляють в комітети з тими ж тими коментарями: закони погані, держава – поліцейська. В комітеті Кожем’якіна [Комітет ВР з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, голова - Кожем’якін] фактично вихолощують їх суть, - каже Шабунін. – спецконфіскації та арешт роблять процедуру ще складнішою, ніж вона була. Щодо агенції - серйозно рубають її здатність до реального функціонування. Вони пішли по тому ж сценарію: вихолостити законопроекти в комітетах, щоб проголосувати в другому читанні вже з потрібними їм правками. А ЄС знову не прийме».

Протилежний бік – нардепи звинувачують своїх критиків у непрофесіоналізмі.

«Європейський Союз опинився в полоні у не дуже гарних експертів, що не мають практичного досвіду в українських реаліях і судах, - каже НВ Олена Сотник, юрист і голова підкомітету з питань адаптації українського законодавства до законодавства ЄС. - Наша найбільша проблема сьогодні – це непрофесіоналізм багатьох щирих, але поверхневих активістів, які, як наївні діти, намагаються скопіювати дуже хороші інструменти в ЄС, але які без адаптації будуть просто марні».

Сотник вважає, що в тому вигляді, в якому Рада прийняла закони в першому читанні, вони, по-перше, не допоможуть розслідувати факти корупції та розкрадань представниками минулої влади. А по-друге, не тільки не дозволять конфіскувати награбоване майно, але і вдарять по пересічним громадянам, які можуть постраждати від шахраїв, які вступили в змову зі слідством.

«По суті, ми сьогодні відкриваємо скриньку Пандори, коли щодо майна будь-якої особи можна буде практично без особливих доказів, лише за наявності підстав припускати, як зараз пишуть в постановах судів, будуть арештовуватися будь-які об’єкти власності, що сподобалися прокурорам», - пояснює нардеп. Після цього такі об’єкти можуть або «за викуп» звільнятися з-під арешту, або передаватися в управління Агенції, яка буде вирішувати як оцінити це майно і продати. В результаті добросовісні власники, навіть якщо доведуть коли-небудь свою правоту, отримають мізерну компенсацію, вважає вона.

Критики ж правок у безвізові закони передбачають, що народними депутатами рухають інші інтереси – особисті: вони, мовляв, зацікавлені у збереженні власних активів або активів партійних спонсорів.

«Наприклад, це можуть бути сумнівні активи, які можуть стати потенційним предметом майбутнього арешту і конфіскації, - в коментарі НВ каже Ярослав Юрчишин, член правління Transparency International Україна. - Можливо, ці депутати намагаються зберегти свої активи і активи своїх сімей і спонсорів».

Він наводить приклад. Офіційний дохід колишнього адвоката Тимошенко, Власенко, в 2013 році склав 44 тис. грн, тобто близько 3,7 тис. грн на місяць, що дозволяло йому мати чотири автомобілі, два з яких марки Lexus, будинок площею 530 кв. м і простору квартиру.

Нардеп Сотник – дружина бізнесмена і інвестора Анатолія Амеліна, співвласника ТОВ " Столичний стиль – компанії, яка з’явилася через місяць після інавгурації екс-президента Віктора Януковича і у співвласниках якої, як стверджувало видання Наші гроші, фігурувавсин екс-президента Олександр Янукович. У своїй декларації Сотник вказала, що володіє облігаціями на суму 399 тис. 840 грн компанії-забудовника ТОВ Будспецсервіс. Компанія з такою назвою, каже Шабунін в Єдиному держреєстрі юридичних, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань – лише одна, і її бенефеціарним власником є екс-регіонал та бізнесмен Василь Хмельницький, який фігурує у кримінальному провадженні про ухилення від сплати податків.

Сама Сотник, яку НВ попросило прокоментувати озвучені в її адресу підозри в заангажованості, наявність у неї конфлікту інтересів заперечує.

«Це абсурд, - каже вона. - На щастя, зараз є відкритий доступ до всіх реєстрів, і все можна перевірити. Ще рік тому мій чоловік прискіпливо і ретельно розставив всі крапки над «і» журналістам Наших грошей. Якщо у когось ще залишилися сумніви, ми готові будь-якому журналісту надати доступ до всіх документів, щоб показати, що насправді в період президентства Януковича, і, природно після, ніяких загальних бізнесів з Хмельницьким, Ахметовим і Януковичем він не мав».

Чутки про наявність таких зв’язків вона пояснює тим, що в кінці 2000-х її чоловік придбав офіс в центрі Донецька і пропорційно площі в офісі став власником 1% частки в приватному ЖЕКу, який обслуговує цей будинок. Крім нього, там були десятки інших власників, включно з офісом компанії Януковича, але про це стало відомо набагато пізніше від журналістів. «Ну і найголовніше – ми одружилися лише в минулому році, коли я вже була успішним юристом, а він уже кілька років як державним чиновником», - додає нардеп.

http://nv.ua/


Теги статьи: Безвизовый режимЗакон

Дата и время 18 февраля 2016 г., 14:05     Просмотры Просмотров: 1076
Комментарии Комментарии: 0

Комментарии:

comments powered by Disqus
loading...
Загрузка...

Наши опросы

Что нужно сделать с Савченко?







Показать результаты опроса
Показать все опросы на сайте
0.059813