АНТИКОР — национальный антикоррупционный портал
Киев: 13°C
Харьков: 11°C
Днепр: 11°C
Одесса: 12°C
Чернигов: 13°C
Сумы: 11°C
Львов: 14°C
Ужгород: 17°C
Луцк: 15°C
Ровно: 15°C

Як визначити, що вас обманюють на заправці

Як визначити, що вас обманюють на заправці
Як визначити, що вас обманюють на заправці

АЗС не доливають автогаз і розводять бензин газоліном.

 

З ростом цін на бензин українські водії стали економнішими. Сьогодні мало хто заправляється до повного бака і їде, залишивши дрібну здачу розторопному працівникові заправки. Все частіше люди ведуть облік: скільки бензину або газу знадобиться, щоб дістатися з дому на роботу і назад. Виходячи з цього, і купується корм для "залізного коня". Тому будь-які, навіть найдрібніші "недостачі" і "невдачі" на АЗС помітити стало набагато простіше. Відповідно, скарг від автовласників стало набагато більше. Причому скаржаться не тільки на те, що беруть гроші за неіснуючі літри, а й на якість палива.

 

 

Тема махінацій на АЗС сьогодні стала майже такою ж актуальною, як і в лихі 90-ті. Інтернет-сайти і автофоруми рясніють рейтингами заправок, на яких паливо нібито не доливають в страшних масштабах – по 1-2 л з кожних 20-ти, залитих в авто. Погодьтеся, при ціні бензину в 18-22 грн залишати замість "спасибі" в середньому 30 грн на кожній АЗС – невиправдані витрати. Але приймати відразу ж на віру слова побратимів по колесах не варто.

 

Найчастіше, розповідаючи про шахрайство на заправці, водій як аргумент наводить технічні характеристики паливного бака: при номінальному обсязі 45 л на АЗС примудряються залити у відпочатку непорожній бак 48, а то і всі 50. Як тут не думати про банальний обман? Однак експерти кажуть, що в таких випадках не завжди винна "спритність рук" вмілого оператора або заправника. "Водії часто не враховують, що, крім бака, в паливній системі авто є ще трубопроводи або, як їх називають, горловини. Залежно від марки і моделі машини вона збільшує номінально можливий обсяг залитого бензину в середньому на 5-10%, – пояснює автомеханік Андрій Куделя.

 

– Наприклад, в машині Skoda Fabia реальний обсяг паливної системи приблизно на 20% більше, ніж написано в техпаспорті. А ось в машинах марок Toyota і Mercedes горловина додає не більш як 5% від номінального обсягу бака". Так що, не знаючи точних апетитів свого "залізного коня", звинуватити АЗС в махінаціях з бензином на підставі роздутого чека досить складно. Для цього треба як мінімум пару раз заправити авто "до верху" і порівняти можливості різних колонок щодо його заповнення.

 

Другий різновид махінацій – коли просто не доливають бензин. Скажімо, замість оплачених 50 л наливають 48.

 

Правда, експерти говорять, що реалізувати це шахраям зараз складніше, ніж раніше. "На сучасних мережевих АЗС у такий спосіб не промишляють, – запевняє президент асоціації "Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леонід Косянчук. – По-перше, сьогодні всюди стоять електронні паливороздавальні колонки (ТРК), дані яких не зміниш установкою додаткових діафрагм або зменшенням продуктивності насоса, як це було раніше. Після монтажу кожна ТРК калибруется і пломбується, так що змінити налаштування теоретично можна, тільки пошкодивши пломбу. Другий фактор – це імідж заправної мережі. В умовах високо конкурентного ринку дуже цінується кожен клієнт, який прив’язаний до тієї чи іншої заправці. Таких клієнтів напрацьовують роками, і ніхто не буде їх втрачати заради півлітра бензину".

 

Втім, заздалегідь ставити всі мережеві АЗС поза підозрою не варто. Чи не кожен водій, який приїхав на заправку, буде дивитися, чи варто пломба на ТРК. За день таких водіїв пройде сотня, за місяць – кілька тисяч. Таким чином, на "несправної" колонці (откалиброванной, наприклад, на 900 мл замість літра) можна заробити на хліб з ікрою, а в разі чого – і на штраф від державних перевіряючих органів. Найчастіше подібні заправки розташовуються на міжміських трасах на віддалі від великих міст і споживчих перевірок.

 

Недоливу можна уникнути, попросивши у заправника мірну склянку. "Згідно із законом, він повинен бути на будь-якій АЗС, і надати його зобов’язані на першу вимогу. При цьому ємність повинна бути опломбована", – підкреслює директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн. Якщо мірник вам не дають, їдьте, заливши 5-10 л, щоб вистачило дістатися до іншої заправки. В ідеалі необхідний мінімум краще налити в каністру, а звідти вже наповнити бак. Правда, на деяких АЗС навчилися обходити цей перевіряючий маневр автовласників. "У той момент, коли вам принесуть мірник, під столом оператора буде перещелкнуть тумблер, і ви отримаєте рівно стільки, скільки належить в цей мірник заливати", – констатує Косянчук.

 

Бувають випадки, коли в недоливі винна не АЗС, а нечистий на руку заправник, який на останньому літрі перекриває канал подачі бензину в пістолеті, а потім зливає з шланга оплачений вами літр. Тому по можливості заправляйтеся самі або хоча б стежите за діями заправника. Також зверніть увагу на оглядове вікно ТРК: експерти кажуть, що при наявності бульбашок можна сміливо вимагати гроші назад, адже разом з бензином вам заливають повітря.

 

new_image_491

 

Більше грошей доводиться витрачати і через низьку якість палива. "Мій водій перевірив кількість кілометрів, яке проїде авто до спрацьовування індикатора необхідності заправки, якщо залити однакову кількість бензину на різних заправках при одних і тих же умовах (місто, пробки, зима), – ділиться спостереженнями гендиректор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко. – Щоразу виходив різний кілометраж". Експерти вважають: справа не в недоливі, а в якості бензину.

 

"Справа в тому, що оптовий продаж бензину і дизпалива ведеться в тоннах, а роздрібна – в літрах. Значить, чим нижче щільність продаваного бензину, тим більше літрів продасть АЗС з однієї тонни, – аналізує незалежний автоексперт Андрій Сидоренко. – Так, у нас за стандартами допускається щільність бензину 95-євро в діапазоні 720-775 кг/куб. м. У той же час з однієї тонни бензину з щільністю 775 кг/куб. м АЗС продасть 1290 л бензину, а з щільністю 720 кг/куб. м – 1390. І те, і інше допустимо по ГОСТу, а заправкам вигідно продавати менш якісний бензин. Врахуйте, що щільність бензину прямо пропорційна його теплоті згоряння, тобто прямо впливає на витрату палива автомобілем".

 

Низька щільність – не головна біда від заправки неякісним бензином. Для збільшення обсягу і, відповідно, вигоди при продажу паливо розбавляють. "Коли ви заводите авто вранці, можна почути в вихлопних газах запах ацетону, – пояснює Сидоренко. – Він означає, що в бензині є домішка газового конденсату або газоліну. Це одне з найпоширеніших речовин, яким розбавляють бензин на нафтобазах". Газолін – далеко не найгірша добавка з усіх можливих домішок.

 

"Особливо спритні бодяжники заважають все, що горить", – попереджає Куюн. А ось Косянчук в своїх оцінках більш радикальний: на його думку, кожен третій літр бензину в Україні – взагалі не моторне паливо.

 

"На це є дві причини. По-перше, високий податок, який робить контрабанду і бодягу бензину найприбутковішим з вітчизняних тіньових бізнесів. По-друге, відповідальність за такий злочин у нас адміністративна: заплатив штраф і забув", – резюмує Косянчук.

 

Про те, що якість палива на українських заправках не витримує ніякої критики, говорять і результати перевірок.

 

Минулого місяця їх пройшло цілих дві: від Госпродпотребслужби та Інституту споживчих експертиз. У першому випадку було відібрано 31 зразок палива, з яких тільки 15 продемонстрували відповідність ГОСТу. У другому випадку були взяті зразки бензину А-92 на 11 мережевих АЗС. У трьох пробах експерти виявили підвищений вміст бензолу, в двох – перевищення норми ароматичних добавок, а в шести пробах – знижене октанове число. Втім, наші експерти піддали ці результати критиці через їх безсистемності. "Такі перевірки повинні проходити регулярно, а не за рознарядкою уряду, – каже Косянчук. – Мало того, що ці рейди не дадуть ніякого ефекту для споживача, так ще й багато АЗС збираються оскаржити їх результати в суді".

 

Втім, "суд та діло" заправників з державою водіїв стосується мало. Тому ми підібрали кілька методів визначення якості і кількості заправляється бензину "на око, на нюх і на колір".

 

Убезпечити себе від фальсифікату можна в першу чергу розсудливістю: не купуйте паливо, ціна якого нижча середньоринкової на дві і більше гривень. "Це суперечить здоровому глузду, адже в роздробі бензин виходить дешевше, ніж по імпорту заходить в гурт", – пояснює Косянчук.

 

Другий дзвіночок – запах: ацетону, про який згадував Сидоренко, або будь-яких інших ароматів побутової хімії. Він підкаже, що перед вами – бодяга.

 

Можна капнути бензином на руку: чисте паливо випарується, з домішками – залишить масну пляму. Однак для цього треба возити з собою каністру. "Спроба капнути з пістолета призведе до бензинової ванни", – попереджає Куюн.

 

new_image2_533

 

Як би там не було, частіше за все заправки з ім’ям якщо і не доливають бензин, то роблять це досить скромно: 100 мл на літрі при допустимій погрішності в 50 мл. Куди гостріше зараз стоїть проблема виникнення заборгованості автогазу, на якому заправники часто економлять колосальні суми. "Зріджений газ на паливному ринку набирає обертів, – зазначає Сергій Куюн.

– Обсяги бензину сьогодні складають 2,5 млн т, а газу – близько 1 млн т. Попит народжує пропозицію: заправитися газом можна вже не тільки на брендових АЗС, а й в будь-який міський підворітті. При цьому точність наливу газу виміряти практично неможливо. По-перше, його не пропустили через мірну склянку, як бензин або дизпаливо. По-друге, на відміну від паливного індикатора в бензиновому баку, по газу на весь бак є 3-4 лампочки, які дуже умовно показують, який обсяг палива залили в машину. Перевірити це можна лише постфактум, по кілометражу".

 

Правда, в кінці минулого року деякі брендові АЗС по аналогу з бензином стали обладнати газові заправки еталонними мерниками, сертифікованими державою. Заправити авто можна прямо через цей мірник, таким способом переконавшись в обсязі залитого газу. Однак Куюн говорить, що це ще не тенденція, а лише промоход. Таких заправок поки одиниці, тоді як нелегальних газових АЗС тільки в Києві приблизно 250. "Як правило, це т. Зв. моноблоки, які працюють без документів, без касових апаратів і будь-яких дозволів. Ніхто з цих заправників ніколи не перевіряв свої колонки в УкрСЕПРО і не має сертифікату від цього органу. Це дає можливість торгувати дуже дешево, залучаючи велику кількість клієнтів", – зазначає експерт.

 

Втім, економія від заправки на "бродячий" і "гаражних" колонках сумнівна. Найчастіше повний бак від мережевої заправної станції дає набагато більший пробіг, ніж якби ви заправилися на "моноблоке". Куюн наводить приклад: з баком в 60 л авто після заправки легальним газом проїхало на 100 км більше, ніж після заправки на сумнівною АЗС.

 

Нарешті, не варто забувати про небезпеку. "Повна бочка газу з вмонтованою в неї роздавальної колонкою, невідомо ким, коли і де виробленої, становить ризик для життя. Так, два роки тому через вибух скрапленого газу в Переяслав-Хмельницькому загинуло кілька людей. І це сталося на мережевий заправці, а не в підворітті", – нагадує Куделя.

 

new_image4_360

 
Источник: http://www.ukr-info.com


Теги статьи: БензинАзс

Дата и время 21 марта 2016 г., 23:21     Просмотры Просмотров: 4823
Комментарии Комментарии: 0

Комментарии:

comments powered by Disqus
loading...
Загрузка...

Наши опросы

Кто станет президентом Украины?





Показать результаты опроса
Показать все опросы на сайте
0.060241